Samlingen vår

Artotek

Lån et kunstverk til veggen hjemme!

Glassvegg med logo på, samling med bilder bak. Foto.

Stokke bibliotek har en samling grafiske bilder som kan sees i biblioteket og lånes av brukere bosatt i kommunen.

Samlingen ble opprettet i 1958 ved en donasjon av 50 trykk fra en privatperson i Stokke (Sverre Solum). Artoteket inneholder nå ca. 300 bilder og representerer ulike grafiske teknikker.

Artoteket er å betrakte som en spesialsamling og er ikke underlagt regelen om fri lånerett. Det betyr at bare voksne (over 18 år) med fast bosted i Sandefjord + offentlige kontorer i Sandefjord kan låne fra samlingen. Inntil 4 bilder kan lånes pr. gang, og lånetiden er 3 måneder med mulighet for en gangs fornyelse.

Låner er ansvarlig for bildet fra det tas ut av biblioteket og til det er tilbake igjen. Det betyr at eventuelle skader på ramme, glass eller selve bildet, vil måtte erstattes av låner. Erstatningsbeløp vil fastsettes i hvert enkelt tilfelle i samråd med verkstedet som utfører jobben.

Samlingen er søkbar på kunstnernavn og tittel, men grunnet opphavsrettsloven kan dessverre ikke bildene vises.